OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Nový film o švédské královně

Koprodukční historický snímek The Girl King, který vznikl v roce 2015 (bohužel, nemá stanovenou českou premiéru), je velmi zajímavě zpracovaným příběhem života švédské královny Kristiny (1626-1689), která nastoupila na švédský trůn v době, kdy v poměrné části Evropy zuřila třicetiletá válka. Stoupenkyně luteránské víry se stala ve svých šesti letech hlavou Švédského království, jemuž bohatství a politický věhlas zajistil Kristinin otec, geniální stratég a vynikající politik Gustav II. Adolf. A přestože se jedná o osobu, která stála za vyrabování sbírek Rudolfa II., jehož sbírku (včetně slavného Codexu gigas) nechala odvézt do Švédska, dokáže další filmové ztvárnění v mnoha směrech (tedy ne jen svou vynikající výpravou) zaujmout.

Příběh excentrické dívky

Film režiséra Kaurismäkiho podle scénáře Michel Marc Boucharda ukazuje v náladově pestrých obrazech životní příběh mladé dívky, jejíž pozice nebyla ve své době zcela obvyklá, nakonec i ona sama byla považována za osobu velmi netradiční, snad i excentrickou. Rozpětím svého vzdělání, rozsahem svých intelektuálních schopností, touhou udržet Švédsko v kontaktu s tehdejší vzdělanou a vzdělaneckou Evropou, tendencí prosadit smír na válkou devastovaném kontinentu, snahou zasadit se o moderní smýšlení do puritánsky laděného švédského luteránství, nakonec i skutečností, že se vzdala trůnu a rozhodla se přestoupit na katolickou víru, stejně jako faktem, že byla pohřbena jako jedna z mála žen v bazilice sv. Petra v Římě, tím vším budila Kristina ve své době rozpaky.

The Girl King je jakýmsi impresivním zpodobením událostí poukazujících na jedinečnost této ženy, tvůrčí a rozumově vyspělé královny, ojedinělé osobnosti v syrových dějinách sedmnáctého století. Opírá se přitom o mnohé historicky doložené skutečnosti, stejně jako o nejednu populární legendu – například tu o vztahu Kristiny (Malin Buska) s dvorní dámou Ebbou Sparre (Sarah Gadon). Z celého díla lze vnímat snahu objasnit kauzalitu: Kristina je vnímána v kontextu s Descartovou analytickou metodou vnímání, jeho naukou o pohybu duší i afektů (vášní), přitom se dostává do mnoha konfliktů s tzv. přirozeným nebo spíše prostým světem, jehož zásadním požadavkem a podstatným úkolem královny je zajištění dědice a tím celého království.

V jednotlivci je síla

Film je v tomto smyslu velmi specifickým dílem – nejen, že nepřichází s akční šarádou amerického stylu, přestože námět by v tomto směru byl velmi vděčný, ale opravdu se snaží odkrýt jednu z pozoruhodných kapitol dějin ženy v nejvýznamnější funkci v době, kdy vrcholí konflikt víry a cesta vědy a vzdělání se teprve otevírá… Svou filozofickou hloubkou, duchovním prostorem i tendencí obhájit ideál mírumilovnosti v období, které u nás Jirásek nazval temnem, se stává film nadčasovým posláním o síle jednotlivce a jeho touze udržet si své hodnoty na úkor pohodlí a jistot.

The Girl King / Tyttökuningas

Koprodukční (Finsko, Kanada, Německo a Švédsko) historické drama – 2015. 106 minut.

Režie: Mika Kaurismäki

Andrea Jochmanová
postmaster@zneklidu.cz

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.